Jak i ile gotować kaszę mannę?

Kasza manna – inaczej grysik – to dla wielu jedno z pierwszych żywieniowych wspomnień z dzieciństwa. Jej charakterystyczny kolor, smak i konsystencję trudno pomylić z czymkolwiek innym. Jest to produkt pochodzenia roślinnego. Manna należy do grupy kasz drobnoziarnistych. Powstaje z ziaren pszenicy zwyczajnej w wyniku przemiału mąki. Główne składniki odżywcze kaszy manny to: węglowodany (78 g/100 g), białko (10,60 g/100 g), woda (10,50 g/100 g) oraz tłuszcze (0,50 g/100 g). Kasza manna jest bogata w witaminy z grupy B (B1, B2, B6), E oraz PP, jak również mikroelementy (żelazo, cynk, mangan, jod, krzem i potas). Ze względu na swoje wartości odżywcze polecana jest zarówno dla dzieci, jak i dorosłych. Jest to produkt lekkostrawny. Może być więc stosowany w różnego rodzaju dietach u osób z problemami trawiennymi. Po ugotowaniu ma delikatny, słodkawy smak, może więc być używana bez dodatku cukru czy słodzików. Jedyną rzeczą, na jaką należy uważać, jest fakt, że kasza manna zawiera w sobie także alergen w postaci glutenu. Nie powinna być natomiast stosowana u osób z cukrzycą z powodu wysokiego indeksu glikemicznego (60). Jest też dość kaloryczna – 360 kcal w 100 g.

Przygotowanie kaszy manny do gotowania

Żeby danie z kaszy manny wyszło odpowiednio, najpierw trzeba właściwie przygotować ją do gotowania. Przede wszystkim nie należy płukać ziaren przed wrzuceniem do płynu, ponieważ produkt bardzo szybko pęcznieje pod wpływem wody. Ważne, by kaszę mannę wsypywać do gotującego się w garnku czy rondelku mleka lub wody.

W jaki sposób i jak długo gotować kaszę mannę

Kasza manna może być przygotowywana zarówno na mleku (także sojowym, kokosowym, ryżowym czy owsianym), jak i na wodzie (np. dla osób z nietolerancją laktozy lub alergią na nabiał). Powinna być gotowana przez około 3-5 minut „na wolnym ogniu”. Ważne, by całość często mieszać, najlepiej drewnianą łyżką lub trzepaczką. Gdy zaczyna pęcznieć, pojawiają się charakterystyczne bąbelki świadczące, że już się gotuje. Wówczas należy wyłączyć palnik i zestawić naczynie z palnika.

Właściwe proporcje płynu (wody lub mleka) do kaszy zależą od tego, jaką konsystencję chce się uzyskać. Jest to niezwykle ważne, ponieważ jeśli doda się zbyt mało kaszy manny, to po ugotowaniu konsystencja będzie zbyt płynna. Natomiast zbyt dużo sypkiego produktu może spowodować powstawanie zbitych grudek, które wewnątrz będą surowe. I tak, aby kasza była bardziej gęsta należy stosować ją w proporcji 1 : 2-2,5 z wodą lub mlekiem. Natomiast jeżeli ma być bardziej rzadka wówczas ta proporcja wynosi 1 : 3-3,5.

Propozycje stosowania kaszy manny

Kaszę mannę można podawać w kilku wersjach. Podawana jest na ciepło lub na zimno. Doskonale smakuje zarówno jako samodzielne danie bez żadnych dodatków, jak i również z owocami sezonowymi, sokami czy też w zastępstwie makaronu np. do rosołu (w formie klusek lub charakterystycznej kostki). Z kaszy manny przygotowuje się kleik, mus, zupę mleczną, kisiel, budyń lub leguminę. Można ją stosować również jako zamiennik bułki tartej do przygotowania zasmażki, obtaczania kotletów lub zagęszczania sosów czy przetworów z mięsa mielonego (np. pasztetów). Kasza manna idealnie sprawdzi się również jako produkt do posypania form do wypieku ciast.

Podobał Ci się ten wpis?

Kliknij gwiazdkę aby ocenić!

Średnia ocena 4.7 / 5. Ile głosów: 3

Bądź pierwszy, który oceni ten artykuł 🙂

Przepraszamy, że ten artykuł nie był dla Ciebie przydatny 🙁

Ale możemy go poprawić!

Możesz nam napisać jak możemy uczynić go lepszym?

Ostatnio wyszukiwane frazy:

  • Jak gotować kasze manne