Warzywa są cenione szczególnie ze względu na solidną porcję występujących w nich witamin i minerałów, ale również z uwagi na walory kulinarne. Jak je gotować, ile je gotować i jak podawać?

Przed gotowaniem, czyli zanim warzywa trafią do garnka z wodą

Zanim zaczniemy gotować, pamiętajmy o dokładnym umyciu warzyw. Kolejny krok to obieranie. Tuż pod skórką warzyw znajduje się najwięcej cennych składników odżywczych, więc aby zafundować sobie jak największą porcję witamin oraz mikro- i makroelementów, warto obierać je jak najcieniej. Zamiast obierania możemy również cienko je oskrobać. Niektóre warzywa, na przykład brokuł czy papryka, w ogóle nie wymagają zdejmowania skórki, więc w ich przypadku mamy problem z głowy. W kolejnej fazie obróbki przystępujemy do krojenia warzyw – najlepiej nie kroić ich wcale bądź w jak największe kawałki, ponieważ tracą wtedy mniej cennych składników odżywczych.

Jak gotować warzywa?

Do ugotowania warzyw najlepiej użyć małej ilości wody, w ten sposób z ich wnętrza wypłucze się mniej wartościowych dla naszego zdrowia elementów. Warzywa wkładamy do wrzącej osolonej wody i gotujemy pod przykryciem na średnim ogniu. Jeśli chcemy jak najbardziej zredukować utratę cennych składników, gotujmy warzywa jak najkrócej się da. Czasami wystarczy tylko sparzyć warzywa wrzątkiem lub trzymać je przez kilka minut we wrzącej wodzie. Dobrym patentem jest też ugotowanie warzyw na parze.

Ile gotować warzywa?

Świeże warzywa gotujemy przez kilka lub kilkanaście minut, w zależności od gatunku, konsystencji, stopnia twardości, poziomu rozdrobnienia. Najdłużej gotujemy twarde warzywa, takie jak: ziemniak, burak, marchew, seler – około 20-30 minut. Równie długo gotujemy bób i fasolę (którą uprzednio należy namoczyć). Średnio długo gotujemy fasolkę szparagową, szparagi, kalafior, soczewicę, kapustę – 15-20 minut. Zaledwie kilka minut wystarczy nam zaś na ugotowanie brokułów lub zielonego groszku.

Jak podawać warzywa?

Warzywa niosą ze sobą całą gamę zastosowań kulinarnych. Stanowią bazę wielu zup, potraw jednogarnkowych, są świetnym dodatkiem do drugich dań, bywają składnikiem sosów, zapiekanek, tart, dań mięsnych. Można robić z nich pasztety, kotlety, sałatki, smarowidła do kanapek, soki i dipy. Są też najlepszym sposobem na zdrową, dietetyczną przekąskę.

Jak i ile gotować warzywa
4.8 (96.67%) 6 votes